A túlzott sófogyasztás nemcsak a vérnyomást emeli, de a halálozás kockázatát is növeli - állapították meg amerikai szakértők, akik azt is igazolták, hogy a nátrium erősen veszélyes, ám a kálium sói sokat javíthatnak az egészségen.Az amerikai táplálkozástudomány tanácsára mind több készétel csomagolásán nemcsak a benne lévő fehérje-, zsír- és szénhidráttartalmat tüntetik fel, hanem a nátrium- és káliumtartalmat is. Épp azért, mert szinte
minden ételben található bizonyos mennyiségű só, mely ennél fogva ilyen vagy olyan arányban mindenképp tartalmaz nátriumot és káliumot.
Quanhe Yang és munkatársai azt vizsgálták, hogy
a napi nátrium- és káliumfogyasztás milyen mértékben befolyásolja a szív- és érrendszeri halálozást. Ehhez az anyagot az amerikai táplálkozási adatokat összegyűjtő tanulmányból emelték ki, melynek harmadik szakasza 1988-ban indult, és 12 267 felnőtt életmódját dokumentálja.
A kutatók a tanulmány résztvevőinek egészségét csaknem 15 éven

keresztül követték. A vizsgálat kezdetén mindenkivel személyes megbeszélést folytattak és megvizsgálták a résztvevőket - melynek részeként 24 órás adatfelvétellel a táplálkozási szokásokat figyelték meg -, amelyet a csoport egy részénél később megismételtek.
Az amerikai ajánlás szerint
a napi nátriumfogyasztás 1500 milligramm alatt egészséges, a káliumból viszont legalább 4700 milligramm bevitele ajánlott. A vizsgálat szerint a felmért férfiak nátriumfogyasztása átlagosan 4233 mg, káliumfogyasztása 3373 mg volt, míg a nők 2918, illetve 2433 milligrammot fogyasztanak nátriumból és káliumból.
Ez azt jelenti, hogy mind a férfiak, mind a nők több nátriumot és kevesebb káliumot fogyasztottak, mint az ajánlott mennyiség. A számok pedig azt mutatták, hogy
napi ezer milligramm plusz nátrium 20 százalékkal növelte a halálozás kockázatát, ugyanennyi káliummal több pedig ugyanilyen mértékben csökkentette a halálozás esélyét.
Az adatok elemzésének további finomítása azt bizonyította, hogy a káliumbevitel növelése kifejezetten csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Ez megmagyarázza, hogy a sok káliumot tartalmazó gyümölcs- és zöldségfélék bőséges fogyasztása mérhetően tekinthető szívet védő étrendnek.
Dani Erika / MTI